מדינת ישראל ויבשת אפריקה: תועלות מחיזוק היחסים הכלכליים


למרות שהיחסים ושיתופי הפעולה הכלכליים בין ישראל ומדינות אפריקה כיום מוגבלים, העמקתם יכולה להניב תועלת לכל הצדדים המעורבים. זוהי מטרתו העיקרית של מחקר זה, לבחון את התועלות הפוטנציאליות שעשויות לנבוע מחיזוק היחסים הכלכליים בין ישראל לאפריקה. 

ראשית, נבחנים היחסים הכלכליים הקיימים בין ישראל לאפריקה בהתחשב בגורמים ובהם מסחר, השקעות, והזרמת סיוע לאוכלוסיות ולמטרות פיתוח.

השלב הבא כולל זיהוי של היכולות והחוזקות הכלכליות והעסקיות של ישראל, המבוססות על אקוסיסטם יזמי חזק וכוח עבודה משכיל ומיומן. היכולות הבסיסיות הללו הן שמאפשרות לישראל להיות מובילה עולמית בתחומים מגוונים, כגון אנרגיה, מים, חקלאות, טכנולוגיית מידע ותקשורת, וכן בגישות דיגיטליות לבריאות וחינוך.


"תחומי המיקוד" של ישראל מנותחים בפירוט רב על מנת לזהות את תחומי ההתמחות הפרטניים הייחודיים של המדינה. בנוסף לתחומים אלה, נבחנות גם כמה מחוזקותיה הכלליות של ישראל, ובהן מומחיותה בערים חכמות, האקוסיסטם החדשני והיזמי שלה ויכולתה לזהות פתרונות מימון חדשניים. לאחר שזיהינו את חוזקותיה הרלוונטיות של ישראל, אשר משלימות לחולשותיה של אפריקה, השלב הבא כולל בחינה כיצד ניתן למנף את החוזקות הללו כדי לסייע ליבשת אפריקה להתגבר על האתגרים המשמעותיים עמם היא מתמודדת. המטרה היא לבחון האם קיימים "אזורים" בעייתיים באפריקה, ואם כן, להעריך את היקף וחומרת הבעיה. ההערכה כוללת גם מקרי בוחן מקומיים, ספציפיים למדינה, כדי להדגיש את האתגרים וההזדמנויות העומדים בפני מדינות או שווקים בתחומי הלמידה, החדשנות, המימון והשירותים מחו"ל.
לאחר שזיהינו את תחומי החוזק שבהם ישראל יכולה לסייע למדינות אפריקאיות להתמודד עם אתגרי פיתוח קריטיים, אנו חוקרים כיצד שיתוף פעולה הדוק יותר וקשרים כלכליים חזקים יותר יוכלו להניב תועלת הדדית עבור כל הצדדים המעורבים.

המחקר מסתיים בניתוח חלק מהאתגרים והסיכונים שעשויים להקשות על מימוש שותפויות וקשרים כלכליים הדוקים, ואשר עשויים גם להפוך שותפויות ומיזמים משותפים לפחות אטרקטיביים או פחות ישימים. 

המחקר נערך על ידי: קרן מנומדיןOxford Economics
שנה: 2022