גשר על פני מים סוערים: היחסים הכלכליים בין ישראל למדינות אפריקה תת-סהרה בעידן המידע (2000-2024)

מאת צפריר אסף ויובל דרי

עיקרי הממצאים

  • לישראל יחסים דיפלומטיים עם 46 מדינות אפריקאיות, הממוקדים בעיקר בביקורים רמי דרג ספורדיים והסכמים ממשלתיים. הממשקים ברמה המדינית מועטים, מתבססים על נוכחות דיפלומטית מצומצמת למדיי (כ-9 נציגויות), פעילותם של ארגונים לא ממשלתיים והישענות על היחסים של ישראל עם ארה"ב.

  • חלקה של אפריקה ביצוא של ישראל נותר נמוך באופן עקבי, כאשר הייצוא של סחורות ליבשת מהווה 1.5% בלבד מסך היצוא הישראלי. בנוסף, יצוא השירותים מהווה פחות מ-50% מסך היצוא ליבשת, בניגוד לדפוס שראינו בייצוא הישראלי לשאר העולם ובאופן אשר אינו מתיישב עם תהליך הדיגיטציה שעוברת אפריקה והגדלת נפח המסחר המבוסס שירותים.

  • הסחורות של ישראל מהוות חלק קטן מהיבוא האפריקאי, מה שמצביע על פוטנציאל לא ממומש.

  • השקעות ישירות מוגבלות בין ישראל לאפריקה, למרות גידול בהשקעות זרות ישירות  באפריקה.

  • ישראל לא מעורבת הבאופן אסטרטגי עם אוזר הסחר החופשי של היבשת (the African Continental Free Trade Area , להלן-AfCFTA ) או גושי סחר אפריקאיים אחרים שיכולים למנף את חוזקותיה בטכנולוגיה, חקלאות, מים ואנרגיה.

  • ישראל ממלאת תפקיד שולי בלבד בזירת הפיתוח בר הקיימא באפריקה, ובכך מפספסת הזדמנויות משמעותיות.

  • המשקיעים המוסדיים האפריקאים גדלים, עם עלייה של 48% בנכסים המנוהלים בין השנים 2017 ל-2020. ישראל יכולה למשוך את הקרנות הללו, ובכך להפיק תועלת דיפלומטית וכלכלית.

  • המתחרים של ישראל, כמו טורקיה, איחוד האמירויות, פינלנד ואיראן, מיישמים גישה אסטרטגית וחשיבה לטווח ארוך לקידום האינטרסים הגיאופוליטיים והכלכליים שלהם באפריקה שמדרום לסהרה. ישראל אינה עושה כך כרגע, ולכן המדינה והמגזר הפרטי שלה נמצאים בחסרון מהותי והולך ומתרחב.


מסקנות עיקריות והמלצות מדיניות

1. לתכנן בצורה אסטרטגית ולטווח הארוך, אין ניצחונות מהירים ביחסים בינלאומיים. 

2. למנות שליח מיוחד קבוע בדרג בכיר לאפריקה. 

3. להקים מוסד למימון פיתוח בינ"ל (DFI): בדומה למדינות אחרות, מוסד פיתוח בהיקף צנוע יחסית יכול להצביע על סדרי עדיפויות ההשקעה של ישראל.

4. להגביר את ייצוא השירותים: להתמקד בטרנספורמציה דיגיטלית שתתאים למגזר ההייטק הישראלי ולצרכים של אפריקה. קידום התיירות הדו-צדדית מהווה גם הוא הזדמנות שיש לקדמה.

5. לשאוף להסכם סחר חופשי עם גושי סחר אזוריים: לחתור להצטרפות ל- AfCFTA ולפתח קשרים עם מזכירות הסכם הסחר החופשי של אפריקה.

6. להגדיל את ההשקעות הישירות: ליצור מנגנוני מימון בגיבוי ממשלתי המיועדים למשקיעים מוסדיים אפריקאים.

7. רפורמה באשרא (החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע"מ) - פישוט תהליכים ונהלים, חשיפה גדולה יותר לסיכונים, פעולות מתוך שיקולי צדק חברתי וממשל תאגידי (ESG) ויעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא (SDG). 

8. לקדם חדשנות טכנולוגית: להתמקד בתחומי פינטק, אגריטק ובריאות באפריקה שמדרום לסהרה.

9. לתמוך ביצואנים ומשקיעים עם מידע מדויק ותמיכה בעסקאות.

10. להתחבר בצורה משמעותית עם מוסדות מימון פיתוח (DFIs) וארגוני פיתוח אחרים. 


המאמר המלא זמין באנגלית בלבד, להורדה לחצו על הכפתור מטה.


על המחברים:

צפריר אסף עוסק ביצירת השפעה חברתית וסביבתית חיובית (אימפאקט) למעלה מעשור. הוא מתמקד בפיתוח פרויקטים מורכבים וחדשנות טכנולוגית בשווקים מתפתחים, כולל במזרח התיכון. בעבר הוביל צפריר את פעילות ממשלת ישראל מול בנקים לפיתוח בינלאומי ושירת כנספח מסחרי בוויטנאם. הוא משמש כיו"ר האגודה הישראלית לפיתוח בינלאומי(SID-Israel) וחבר הנהלה בפורום הישראלי לכלכלת אימפקט.

יובל דרי הוא אנליסט עסקי ואסטרטגי מנוסה, המתמקד בפיתוח ותכנון עסקי ובנייה פיננסית של מיזמים משותפים בין מדינות המפרץ לישראל. בעבר שימש כקונסול ישראל בדרום-מערב ארה"ב, באזורים הכוללים את טקסס, ארקנסו, אוקלהומה, ניו מקסיקו וקנזס.



צפריר הציג את עיקרי נייר זה במסגרת הכנס שערך המכון ב-2 ביולי 2024, בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב ומכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, לצפייה לחצו מטה: