ישראל ואפריקה: האו"ם ודפוסי היחסים של ישראל עם אפריקה

מאת ד"ר אירית בק, ראש התכנית ללימודי אפריקה באוניברסיטת תל אביב וממייסדי המכון ליחסי ישראל-אפריקה


במאמרה על היחסים בין ישראל לאפריקה, ד"ר אירית בק מנתחת את המאפיינים ההיסטוריים והנוכחיים של יחסים אלו ואת דפוסי התמיכה בישראל בארגון האומות המאוחדות בהקשר של היבשת האפריקאית. 

על פי ד"ר בק, היחסים בין ישראל לאפריקה ידעו עליות ומורדות והתבססו בעיקר על האינטרסים האסטרטגיים של ישראל בנוגע לאויביה בקרב מדינות ערב וניסיונותיהם לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית. 

בהתבסס על ניתוח זה, ד"ר בק מציגה סקירה רחבה של מערכת היחסים בין הצדדים לאור האירועים האחרונים כדוגמת הסכמי אברהם והמלחמה שהחלה בעקבות אירועי ה- 7 באוקטובר. 

לבסוף, מדגישה ד"ר בק כי על מנת להגדיל את תמיכתה בזירה הבינלאומית על ישראל לתחזק מערכת יחסים רצופה עם שותפותיה האפריקאיות במיוחד בפיתוח מסחר והשקעות כלכליות ובהפעלת מאמצים דיפלומטיים באו"ם ובארגונים בינלאומיים מקבילים.

   

קניה, 1960: שרת החוץ דאז, גולדה מאיר, רוקדת עם מרגרט קניאטה, פוליטיקאית מקוממית ובתו של מנהיג קניה דאז, ג'ומו קניאטה, הנחשב לאבי האומה הקנייתית. מקור: איתן בן יוסף

המאמר המלא זמין באנגלית בלבד.

ד"ר בק הציגה את ממצאי מחקר זה במסגרת הכנס שערך המכון ב-2 ביולי 2024, בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב ומכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, לצפייה לחצו מטה: